torsdag 9. februar 2017

Vinnerne av MSMG «Snøskred – Nei takk!» - utdanningsstipend er kåret

De heldige vinnerne er:
Birgit Katrine Rustad og Gaute Hangaas Brenna. 

Etter å ha gått gjennom og vurdert frem og tilbake 18 søknader endte vi på disse to som de verdige kandidatene.

Vi lar dem presentere seg selv:


Birgit, bosatt i Sogndal

«Jeg har gått topptur med ski siden jeg var 17 år. Jeg begynte som aktiv røde kors hjelpekorps medlem og fant fort ut at turer i vinterfjellet og skikjøringen var noe av det jeg likte best. Jeg gikk på linja telemark/klatring ved Lofoten folkehøgskole 2002/2003, og videre til ski og skred ved Øytun folkehøgskole i 2005. Studietiden min i Tromsø (2005-2010) besto av mange toppturer på ski. Ofte kombinert med overnatting i telt.

Etter endt utdannelse flyttet jeg til Førde og begynte i en jobb i Norges vassdrag- og energidirektorat som blant annet snøskredvarsler i en landsdekkende snøskredvarslingstjeneste. Jeg fikk også ansvar for å bygge opp deler av nettstedet varsom.no med forebyggende snø- og skredopplæringsstoff. I 2015 fikk jeg også ansvar for å innhente informasjon om snøskredulykker og -hendelser slik at dette kan bli forebyggende informasjon.
I min tid i NVE har jeg også holdt flere foredrag om bruk og forståelse av et snøskredvarsel. Jeg har også vært en del av observatørkorpset der jeg regelmessig samlet inn observasjoner til snøskredvarslingen gjennom rebobs.no.
Etter endt studietid har jeg opprettholdt min interesse for skikjøring og turer vinterstid. Jeg har reist mye med ski - Grønland, Iran, Canada og flere steder i Europa. 

Hvorfor jeg ønsker å bli skredinstruktør
Faren for snøskred og vurderingene rundt dette har alltid vært en sentral del av turopplevelsen min i vinterfjellet. For å få fine turer og gode turopplevelser har jeg fra tidlig av tatt teamet seriøst. Snøskred er et komplekst tema som mange styrer vekk fra. Jeg vil gjerne bidra til at flere får trygge og gode opplevelser i vinterfjellet. Kunnskap gir økt forståelse for naturens premisser. Gjennom dette kan en grad av mestringsfølelse og mye naturglede oppleves.
Jeg har ikke et sterkt ønske om å ta avgjørelser for andre. Jeg ønsker at andre kan oppnå tilstrekkelig med kunnskap til selv og kunne svare for/argumentere for sin ferdsel/ønsket ferdsel i skredterrenget. En god turdynamikk er at alle kan være med i turdiskusjonen og sammen komme fram til en felles avgjørelse. «

Gaute, bosatt i Bodø:

«Jeg startet min toppturkarriere på midten av nittitallet, Kistrandfjellet ble flittig besøkt på telemarkski sammen med Innersvingen telemarklaug. Skiinteressen økte og jeg gikk Idrettsfag på Bodin med telemark som fordypning. I årene som har gått siden har jeg hatt en sesong som skiboms i alpene, jeg har tatt lærerutdanning og flere trenerkurs, blant annet T1 og T2 i både alpint og telemark. Jeg har også tatt friluftsliv og utefag ved Høgskolen i Bodø. Høgskolen rakk å bli Nord universitetet før jeg i Mai 2016 endelig leverte masteroppgaven min med Menneskelig faktor i skredulykker som tema.
Jeg har jobbet på Idrettslinja ved Bodin siden 2009 og har nå ansvaret for en skigruppe med 17 åringer, og flere av disse er i startgropen på sine toppturkarrierer. Sammen med en tidligere elev var jeg ute på topptur den 28.01.2015 og vi ble da en del av den dystre statistikken for nestenulykker i skred. Den lille innføringen jeg hadde gitt han før vi gikk fra bilen var det som to timer senere reddet livet mitt. I tiden etter har jeg søkt kunnskap og gjort utallige runder med selvransakelse for å forstå ulykken og meg selv som person. En refleksjon og kunnskapstørst som neppe ville vært like stor om det ikke hadde vært for ulykken. En av det tingene som jeg har bestemt meg for etter skredet er å la andre ta læring av min ulykke og aktivt bidra til forebyggende arbeid for å forhindre at andre blir tatt. «Snøskred- Nei takk!» Er definitivt en parole jeg kunne gått i borgertoget med!»


Vi gratulerer så masse og ønsker dem lykke til som skredinstruktører og som gode "Snøskred - Nei takk!" ambassadører. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar